fredag 13. juni 2014

Råd om å nå fram


Har du sovnet på et møte noen gang? Har du vært på et foredrag og møtt en kompis to dager senere og oppdaget at du ikke kan gjengi et eneste budskap fra foredraget? Hvor lenge kan man høre på samme person uten å "falle av lasset"? Husker du en lærer fra grunnskolen som du fremdeles kan sitere sentrale setninger fra? Hva er det som gjør at noen når fram mens andre, gjerne på tross av mye kunnskap, ikke klarer å nå fram til folk?

Mine kollegaer og jeg lever av å nå fram til folk. Ingen leier oss inn på rådgivningsoppdrag dersom vi ikke evner å nå fram med det vi vil formidle.  Ledelse handler også om å nå fram med veiledning, informasjon eller ønsker overfor de ansatte.  Forskningen har liten verdi dersom forskeren ikke klarer å nå fram til oss andre med sine resultater. Så hvordan når man fram?

De klassiske grekerne avdekket dette for 2000 år siden og egentlig er det ikke kommet så mye ny og revolusjonerende viten om dette etterpå.  Arenaene og teknikken er annerledes, men selve grunnlaget for en god presentasjon, tale eller artikkel, er det samme; logos, ethos og pathos.

Ethos: Du må skaffe deg legitimitet. Ha en fortelling om deg selv, gjerne legge fram en suksesshistorie eller på annet vis synliggjøre at du er verd å høres på eller verd å leses. Ethos handler også om måten du sier ting på eller skriver på. Øyekontakt, stemmevariasjon og holdning i muntlige framlegg. Rettskriving, setningsbygning og struktur i skriftlige framlegg. Eksempelvis.  For noen er ethos allerede etablert, i kraft av et godt rykte eller i kraft av oppnådd status.  For de fleste av oss må ethos etableres der og da. Du må fortelle folk hvorfor du er verd å høres på.

Logos: Du må kunne det du snakker om eller skriver om.  Du må ha faglig oversikt, vise til tall og fakta, argumentere godt saklig sett og du må kunne illustrere gjennom figurer eller eksempler.  Logos er altså budskapet, innholdet eller grunnen til at du sier det du sier eller skriver det du skriver.  Du må rett og slett gjøre jobben din. Det holder ikke med gode referanser og solid ethos dersom det viser seg når det kommer til stykket, at du ikke kan faget, bare babler i vei.

Pathos: Du må kunne bevege dine tilhørere eller lesere. Spille på følelser, positive og negative.  Gjøre folk glade, eller forbanna.  Du kan fortelle historier som beveger folk.  Du må være autentisk, tro på ditt eget budskap.  Det du sier og måten det sies på må henge sammen, det handler om troverdighet og sammenheng.

For å si det enkelt, du kan ikke snakke om gleden ved å lykkes i den store Styrkeprøven Trondheim  - Oslo og nå fram til folk når du framstår som trist og lei deg fordi du måtte bryte på Dombås. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar