Råd om å ta vare på motivasjonen
Hvilke faktorer er det som mest treffsikkert kan forutsi
suksess i arbeidslivet? Når den ene
virksomheten presterer mye bedre enn den andre – hva er den mest sannsynlige
forklaringen? Det kan være at
medarbeiderne i den ene virksomheten er mer intelligente enn i den andre, eller
at de har en høyere kompetanse, eller til og med at de har bedre
lønnsbetingelser. Dette er det forsket
mye på og den ene faktoren som i størst grad kan forutse suksess er motivasjon!
Medarbeiderne, kollegaene eller lederne må være motiverte.
Og det beste med det er at vi alle er motiverte – i
utgangspunktet. Vi starter i en ny jobb og er selvsagt
motiverte til å vise oss fra vår beste side og til å gjøre jobben så bra som
bare mulig. Vi går på jobb og er
motivert til å gjøre denne dagen eller denne vakta så bra som bare mulig. Vi går fra lunsj og motivasjonen til å stå
resten av dagen gir oss masse energi.
Hva er det som motiverer oss? – Det er det også forsket mye
på og vi vet derfor mye om det. Her
handler det ikke om kompliserte motivasjonsteorier, det handler om det som
ligger til grunn for disse teoriene. Og
det er ganske enkelt at vi, det vil si hundretusenvis av enkeltmennesker opp
gjennom forskingshistorien, har svart på intervjuer, fylt ut spørreskjemaer og
bitt studert i vårt daglige virke.
Og vi har svart at vi er motiverte når det vi skal til med
appellerer til følelsene våre. Vi gjør ikke gjerne det vi ikke liker og blir
frustrert av, vi gjør helst det som gjør oss glad, oppløftet, stolt osv.
Videre har vi svart at vi motiveres av framgang, gode
resultater og suksess. Det å se de små
framskrittene er svært viktig å oppmuntre til i stedet for å se nederlagene og
det som ikke fungerte. Den samlede
motivasjonen i en virksomhet er proporsjonal med evnen til å dyrke de små (og
selvfølgelig også de store) suksessene.
Den tredje viktige motivasjonsfaktoren vi har trukket fram
er fellesskapsopplevelsen. Vi motiveres
av å kjenne fellesskap, har felles verdier, felles oppgaver og felles målsettinger.
Og vi motiveres i stor grad av å være viktige for noen, av å ha betydning og av
at vår innsats blir lagt merke til. Og bare så det er sagt;
motivasjonsforskningen plasserer lønn langt ned på lista av viktige
motivasjonsfaktorer, uten at det betyr at lønn ikke er viktig.
Noen mener at det er et krav til ledere at de skal motivere
medarbeiderne. Det jeg har skrevet her
gir ledene en mye enklere oppgave; ikke drep motivasjonen! Det gjelder selvsagt
også i forholdet kollegaer i mellom. Det er ikke kollegaers oppgave å motivere
hverandre, det er vår alles plikt å se til at kollegaenes motivasjon støttes
opp under og i hvert fall ikke ødelegges.
Når du møter dine medarbeidere eller kollegaer med
forventningen om at de er motiverte, blir møtene helt annerledes enn om du
tenker at det er din oppgave å skape motivasjon hvor den ikke finnes. Vi dyrker
fram hverandres motivasjon gjennom å hilse på hverandre, se hva de andre gjør,
anerkjenne hverandres små fremganger, fortelle hverandre om gledene i jobben.
Og når vi forteller historiene om hverandre som blir til historien om oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar