Råd om nytten av forhandlingskompetanse
I min jobb som rådgiver på RO treffer jeg hele tiden
medarbeidere og ledere i norske kommuner. Jeg ser hva de er dyktige til og hvor
de skulle behøve påfyll i forhold til kompetanse. Generelt har ansatte i
kommunene god både teoretisk forståelse for, og praktisk evne til, å
kommunisere. Jeg mener at denne kommunikasjonskompetansen vil utvikles og styrkes
gjennom å jobbe mer målbevisst med forhandlingskompetanse.
Den som er ansatt i forvaltningen, som har med brukere å
gjøre, som har med andre mennesker å gjøre, forhandler hver dag. Moderne organisasjoner består av ansatte og
ledere med forskjellig motivasjon, forskjellige interesser, forskjellige behov
og forskjellige muligheter. Og disse
organisasjonene består av høyt kvalifiserte, meningsberettigede og engasjerte
medarbeidere som vil påvirke sine omgivelser.
Da blir man uenig, ofte. Formelt på møter, uformelt på lunsjrommet.
Det tas beslutninger
som noen ganger er som følge av flertallsavgjørelser, noen ganger tas de av
sjefen etter demokratiske diskusjoner og noen ganger av politiske organ hvor
man som ansatt bare har en stemme som alle andre innbyggere. For å nå fram i denne verden av divergerende
meninger, interesser og behov, er det helt nødvendig med kompetanse ut over
fagkompetansen.
Egentlig bedrives det
forhandling på svært mange arenaer og den som har forhandlingskompetanse har
store muligheter til å få beslutninger til å gå sin vei. Man kan derfor si at
forhandlingskompetanse er blitt allmennkunnskap – alle trenger denne kunnskapen
for at det skal treffes gode, rettferdige og riktige beslutninger.
Forhandlingskompetanse gir strategisk overblikk. Det vil si evne til å analysere situasjonene
eller sakene slik at man kan vurdere hvordan hver enkelt sak skal håndteres som
leder eller som medarbeider.
Hvor viktig er selve saken og hvordan vurderes
denne viktigheten opp imot hvor viktig relasjonen til den eller de andre, er?
Er saken man er oppe i
av en slik karakter at det å vinne igjennom med egne synspunkter må styre
argumentasjonen mer enn behovet for gode samarbeidsforhold?
Viser analyse at ens egne synspunkter
"objektivt" og i et helhetsbilde, er av større viktighet enn de
andres? Eller har de andre egentlig en
"bedre" sak.
Det er slike analyser og hva analysene bør
resultere i, som menes med å ha strategisk overblikk og forhandlingskompetanse. Jeg mener at vi får bedre ledere som fatter
bedre beslutninger om det blir mer vanlig å utvikle forhandlingskompetanse som
en del av å utvikle lederskap og medarbeiderskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar