Mer om forhandlingskompetanse
Et av de største prosjektene jeg har vært med på her på RO,
er utdanning av ledere i helse- og omsorgssektoren sammen med gode kollegaer på
Høgskolen i Hedmark og Fagakademiet.
Dette kan du lese om på www.helselederutdanning.no
. Jeg har fått være med på mange deler
av dette arbeidet, og er en av dem som har faglig ansvar for modul 4 som bl.a.
handler om forhandlingskompetanse.
Jeg har i et tidligere blogginnlegg (5. sept. 2014) skrevet
om det å utvikle forhandlingskompetanse som et strategisk virkemiddel i
personal- og lederutvikling. I løpet av
de fire årene utdanningen nå har vart, har jeg truffet et par hundre ledere som
foreleser om forhandlinger. Jeg har lest
deres eksamensbesvarelser og gitt mine vurderinger. Det har selvsagt vært både gode og mindre
gode besvarelser, men jamt over har det vært fantastisk morsomt og lærerikt å
evaluere besvarelsene.
Det jeg først og fremst har hatt som mål i temaet forhandlingskompetanse er å utvikle en forståelse
hos studentene for at vi forhandler hele tiden og at kunnskap om
forhandlingsteknikker er et svært nyttig hjelpemiddel når vi skal oppnå best
mulig resultater i samhandlingsoppgaver, brukermedvirkning, arbeidsfordeling
osv. Dette perspektivet formidles tydelig i boka som er pensum på utdanningen: Rognes,
J. K. (2015): Forhandlinger (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget
I dag har jeg akkurat lest en svært god eksamensbesvarelse
om kommunikasjon, pasientforløp og farhandlingskompetanse. Når jeg leser en slik besvarelse på fredag,
tar jeg helg med en god følelse av å ha gitt et lite bidrag til utvikling av godt
lederskap. Dette er nå en gruppeeksamen og
studentene skriver slik om forhandlingskompetanse i sin besvarelse:
Som leder trenger man forhandlingskompetanse
for å:
·
kunne dele
på ressurser (budsjett, personell, utstyr og kompetanse) med andre virksomheter
·
kunne
skape endring hos de ansatte
·
kunne gi
de ansatte forhandlingskompetanse
·
kunne
veilede ulike ansatte og forebygge konflikter
·
kunne løse
opp i konflikter
Som ansatt trenger man
forhandlingskompetanse for å:
·
kunne
prioritere/finne felles mål for avdelingen
·
kunne
prioritere oppgavefordeling i avdelingen
·
skape godt
samarbeid i avdelingen – ulike ansatte
·
kunne
legge til rette for god brukermedvirkning
Når dette er en god besvarelse, handler det ikke om å kunne
gjengi litteratur eller forelesinger, men at studentene (enhetsledere i Helse-
og omsorgstjenesten i en kommune) viser at de setter litteratur og forskning
inn i sin virkelighet og viser hvordan
kunnskapen kan omsettes til praktisk handling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar