fredag 20. mars 2015


Mer om forhandlingskompetanse

Et av de største prosjektene jeg har vært med på her på RO, er utdanning av ledere i helse- og omsorgssektoren sammen med gode kollegaer på Høgskolen i Hedmark og Fagakademiet.  Dette kan du lese om på www.helselederutdanning.no .  Jeg har fått være med på mange deler av dette arbeidet, og er en av dem som har faglig ansvar for modul 4 som bl.a. handler om forhandlingskompetanse.

Jeg har i et tidligere blogginnlegg (5. sept. 2014) skrevet om det å utvikle forhandlingskompetanse som et strategisk virkemiddel i personal- og lederutvikling.  I løpet av de fire årene utdanningen nå har vart, har jeg truffet et par hundre ledere som foreleser om forhandlinger.  Jeg har lest deres eksamensbesvarelser og gitt mine vurderinger.  Det har selvsagt vært både gode og mindre gode besvarelser, men jamt over har det vært fantastisk morsomt og lærerikt å evaluere besvarelsene.

Det jeg først og fremst har hatt som mål i temaet forhandlingskompetanse er å utvikle en forståelse hos studentene for at vi forhandler hele tiden og at kunnskap om forhandlingsteknikker er et svært nyttig hjelpemiddel når vi skal oppnå best mulig resultater i samhandlingsoppgaver, brukermedvirkning, arbeidsfordeling osv. Dette perspektivet formidles tydelig i boka som er pensum på utdanningen: Rognes, J. K. (2015): Forhandlinger (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget  

I dag har jeg akkurat lest en svært god eksamensbesvarelse om kommunikasjon, pasientforløp og farhandlingskompetanse.  Når jeg leser en slik besvarelse på fredag, tar jeg helg med en god følelse av å ha gitt et lite bidrag til utvikling av godt lederskap.  Dette er nå en gruppeeksamen og studentene skriver slik om forhandlingskompetanse i sin besvarelse:

Som leder trenger man forhandlingskompetanse for å:

·         kunne dele på ressurser (budsjett, personell, utstyr og kompetanse) med andre virksomheter

·         kunne skape endring hos de ansatte

·         kunne gi de ansatte forhandlingskompetanse

·         kunne veilede ulike ansatte og forebygge konflikter

·         kunne løse opp i konflikter

Som ansatt trenger man forhandlingskompetanse for å:

·         kunne prioritere/finne felles mål for avdelingen

·         kunne prioritere oppgavefordeling i avdelingen

·         skape godt samarbeid i avdelingen – ulike ansatte

·         kunne legge til rette for god brukermedvirkning

Når dette er en god besvarelse, handler det ikke om å kunne gjengi litteratur eller forelesinger, men at studentene (enhetsledere i Helse- og omsorgstjenesten i en kommune) viser at de setter litteratur og forskning inn i sin virkelighet og viser hvordan kunnskapen kan omsettes til praktisk handling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar